torsdag 15 november 2012

Reflektion över den tredje dagen


Äntligen tänkte jag, nu får jag något konkret ut av kursen! - Hur skall jag kunna använda mig av detta i min vardag. Tyvärr tyckte jag att diskussionerna lämnade på en rätt allmän nivå och rätt lite nytt kom fram.
 
Ett hinder som vi kom tillbaka till flera gånger var de begränsningar som skolornas nuvarande program gör. Om man har en lärplattform kommer det att konkurrera med t.ex. Wikispace ifall man tar ibruk det programmet. Att hitta en kompott av program som ger ett mervärde och inte konkurrerar med varandra på ett negativt sätt är en utmaning. Så jag får nog fortsätta med mina egna funderingar.
 
Min plan är att jag skall ta i bruk åtminstone ett program i mitt dagliga arbete före sista närstudietillfället. Det som jag åtminstone skall göra är att testa att synkronisera Doodle med min Outlook så att jag kan prova att ha mina examinander att boka in tider för handledning där via. Ifall det fungerar så skulle det vara ett utmärkt verktyg för mig. Jag har också funderat på Petcha Kutcha för att göra instruktioner om t.ex. examensplaneringen och en dold FB grupp för att skapa ett ställe där examinanderna kan diskutera med varandra skall jag utreda.

1 kommentar:

  1. Hej,
    Vi diskuterade en lång stund, och min intryck var att det rensade luften. För såmtliga har processen varit så känslomässig, att lite ventilering var nödvändigt. Det som jag är ledsen för var eftermiddagen som gick helt på tok.

    Du har rätt i att om man redan har alternativ, som fungerar väl är det ingen idé att ta i bruk allt för många verktyg. Jag har kollegor, t.ex. Anne Rongas, som har mycket aktivt använt också Wikispaces, men för mig har det aldtig varit riktigt vad jag vill använda. Ofta ser man artiklar som säger, att blogg oh wiki går i par: i blogg reflekterar man processen och i wiki bygger man resultatet tillsammans. Jag är kanske för lat, för jag brukar tycka, att med etiketter kan man hitta t.ex. Instruktioner också från blogg, man behöver inte överföra dem till wiki. Men visst skulle det vara lättare att bilda struktur i wiki (men son ni har sett det här med struktur är inte min starka sida).

    Jag tycker, att det är helt ok och ha "en verktyg i aktiv bruk" som mål. Det lite likadant som jag själv tänker, när jag går på konferens: jag är ute efter en ny kontakt och en ny idé, och om det sen blir mera, är det bara en bonus, men ingenting jag sträver för!

    Hoppas att det fungerar bra med Doodle kalender integrering. Tack vare dig och dina funderingar i blogg började jag också till sist att experimentera med Meet me. Jag hade vetat om det, men aldrig hittat energi att integrera kalenderna dit. Men nu har jag gjort det, tack!

    - Irmeli

    SvaraRadera