fredag 9 november 2012

Wikispace

Wikispace, jag har ingen aning om vad det ens är för något så jag fick börja helt från noll. Men kort beskrivet så har jag lärt mig att Wikispace är ett av flera program var man kan göra en Wiki. En Wiki är en typ av interaktiv hemsida som flera personer kan arbeta med samtidigt. Man kan göra Wikin öppen för vem som helst att läsa och editera eller så gör man en stängd Wiki, tex. för ett skolämne. Den mest kända öppna Wikin är Wikipedia där alla kan gå in och läsa och skriva.


Det som intresserar mest är ju hur kan man använda sig av programmet i undervisningen eller i mitt fall, i handledningen?


Nu blir det då upp till att testa det själv så gällandet det så får jag återkomma senare. Idag skall LAHAV gruppen göra ett nytt försök att ha ett gruppmöte på Skype. Så nu ska vi hoppas att tekniken fungerar.


3 kommentarer:

  1. Hej,

    ju mera jag lär mig desto lättare blir det att lära sig mera. Dessa some-program talar ju ofta samma "språk" och har samma idé. Tröskeln blir lägre för varje nytt program. Wiki verkar bra och wiki är ju något som är "mera tillåtet" en vissa andra someprogram, så tack för denna inblick.

    hälsningar Lena

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Vilken bra video du hittat om idén bakom Wiki. Det var ett fiffigt sätt att förklara vad Wiki är. Har du prövat Wiki med studerande, eller har någon annan gjort det. Det skulle vara intressant att läsa om erfarenheter!

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Jag har inte testat programmet själv ännu åtminstone. Jag upplever att det skulle konkurrera så mycket med traffiken till Fronter så jag tror inte att det passar in i vårt upplägg nu just. Men det var intressant att se vilka möjligheter som finns med det, ifall man hamnar i en situation där det passar med ett sådant verktyg.

    SvaraRadera